Trojský most - světové unikum v Praze

V okolí Trojského mostu, a ještě předtím "rámusáku", se vyskytuju poměrně často. Ale v 99 % bez foťáku. Pět let po jeho otevření se mi konečně povedlo skloubit tyhle dvě věci dohromady. A rozhodně ne naposledy :) doufám, že postupně se galerie z tohohle místa bude rozrůstat.

Trojský most, spojující délkou 262 metrů Troju s Holešovicemi, se otevřel pro pěší, cyklisty, tramvaje a silniční dopravu začátkem října 2014. Loni tak oslavil své půlkulaté výročí. Mosty tady stávaly prý už od 10. století. Předchůdce současného mostu, takzvaný rámusák, byť zamýšlený jako provizorní, sloužil jen pro tramvaje více než 30 let až do roku 2013, kdy musel ustoupit jednomu z největších mostů u nás.

Za to, že se teď koukáme na takhle lákavou stavbu, se ale draze platilo. Podle původních plánů z roku 2005 měl břehy spojovat jen jednoduchý most za zhruba 400 milionů korun. Pak byl ale postaven most úplně jiný a především o 720 milionů dražší. Hned v roce otevření tak Praha dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pokutu ve výši 11 milionů korun za nedodržení plánů. Každý Pražan tak za tenhle most zaplatil zhruba tisícovku.

Stavba, započatá v roce 2010, se taky o něco zpozdila, a to cirka o tři roky. Most, který je součástí tunelového komplexu Blanka, měl totiž být otevřen zároveň s komplexem. Ten se nakonec zprovoznil až rok po Trojském mostě. Ještě před jeho otevřením se také spekulovalo, že by most mohl nést jméno po Václavu Havlovi, následně byl však schválen zažitý název "Trojský".

Na most se kouká dobře nejen mně, ale i porotám různých soutěží. V roce 2015 byla stavba oceněna v rámci The European Steel Design Awards cenou Award of Excellence v kategorii mosty. Trojský most se také řadí k jedněm z nejunikátnějších vůbec. Patří totiž k těm s vůbec nejplošším síťovým obloukem na světě. Výška nosné konstrukce, která nemá vůbec oporu v řece, je jen 34 metrů nad hladinou Vltavy.

Most samozřejmě také procházel zatěžkávacími zkouškami. V jeden okamžik na něj kupříkladu najely čtyři tramvaje a 24 náklaďáků plně naložených kamením, vše o váze okolo 600 tun. Pro představu - to je o málo víc, než je maximální vzletová hmotnost Airbusu A380.

V oblouku mostu je ukrytý tubus, ve kterém jsou umístěny aktuálně používané a pamětní mince a dobové noviny jako vzkaz budoucím generacím.

A nakonec ještě takové drobné počty: v hlavním městě byste našli celkem 32 mostů vedoucích přes Vltavu (18) nebo alespoň její část. Z těch 18 je 13 silničních, osm určených tramvajím, čtyři železnici a jeden výhradně pro pěší.