Jak na focení produktů III. - specifické materiály

12.05.2023

Na začátku jsem vám říkala, že fotit můžete cokoliv - a je to pravda. Jen teď dodám, že jsou předměty, u jejichž focení a postprodukce budete zprvu skřípat zuby.

Tak jako všechno, i produktová fotka má svá specifika a háčky. Ať už se jedná o jednotlivé předměty, nebo techniky a technologie, které jsou pro jejich focení nutné / často používané. Určitě tady nevyjmenuju všechny, ale myslím, že základ tu najdete. A pokud jste narazili na focení nějakého předmětu, u kterého jste si mysleli, že ho radši prohodíte oknem, dejte mi vědět do komentářů, jak jste se s tím nakonec poprali 😉

Řekla bych, že nejvíce háčků vás čeká, pokud vás někdo poprosí o nafocení produktu pro e-shop. Už jsem to trošku nakousla v kapitole, jak poskládat fotku. I na e-shop samozřejmě můžete dát flatlay, ale vždy bude zákazník chtít zároveň vidět, jak produkt vypadá CELÝ - takové hodinky tak budete chtít mít vyfocené nejen na modelovi a ve flatlay s vhodným oblečením, ale i samostatně, "na stojánku", celé ostré, bez pozadí, bez stínů, bez odlesků… už vidíte ten problém? 😊

A proč, že je tohle vlastně nějaký oříšek? No ve zkratce proto, že některé materiály jsou prostě na focení "za trest". Jestli už máte nějaké takové focení za sebou, víte o čem mluvím. Pokud ne, tak vám sem dám pár příkladů, ať víte, do čeho zhruba jdete.

  • sklo: je skrze něho vidět (kupodivu 😁), takže musíte zvažovat, co za takový předmět dáte. Pokud máte např. skleničku, tak to, co byste případně postavili za ní, bude tvarově deformované podle zahnutí skla. Pokud máte ve skleničce vodu, je to ještě zajímavější

  • kovy: jakékoliv kovy vám budou házet "prasátka", může to být na fotce vidět, ale hlavně, kovová místa, kam dopadá přímé světlo, budou na fotce přepálená (a to ve většině případů nechcete). Přepaly vám mohou vzniknout i u skla, někdy to může být i kreativní záměr, ale je potřeba si to hlídat a vědět, co děláte

  • skleněné plastové a neprůhledné plochy: tady budou hlavním problémem nejen odlesky, ale i to, že na takový plochách se odráží to, co je v okolí. Na takovém produktu pak např. bude vidět v odrazu váš fotoateliér, nebo dokonce vy s foťákem. A to opět nechcete…

  • a aby to bylo ještě zajímavější, existují kombinace výše zmíněného 😃 šperky a hodinky se prostě lesknou a odráží okolní prostředí. Pokud budete fotit techniku (např. notebook), připravte se na to, že se nejen lesknou, odráží okolní prostředí, ale ještě ke všemu je na nich vidět každý otisk, nebo smítko

Další specifikum spočívá v tom, že většinou (ne vždy samozřejmě) jako produkt fotíte něco, co je poměrně malé až drobné. A co že je tady za problém? Hloubka ostrosti. Zmínila jsem, že pro e-shop chcete mít celý produkt ostrý. A tady nastává další technická výzva.

Teď jsme si popsali, u jakých materiálů můžete čekat, že vám focení neudělají zrovna jednoduché. Příště se juknem na to, jaké pomocníčky můžete využít k tomu, abyste se u focení těchto produktů nevztekli a klient byl s výslednou fotkou spokojený.