Jak na focení produktů I.
Můj blog si dopřál tak trošku zimní spánek, nicméně s blížícím se létem vás plánuju zase trošku zásobit tipy na foto výlety 😊
Nicméně tahle série několika článků ještě nebude výletová. Zkusila jsem pro vás totiž sepsat pár mých, zatím řekla bych skromných, postřehů z produktového focení. Pokud nás čeká ještě aprílové počasí, provizorní domácí ateliérek se bude hodit. No a nebo třeba poznatky z řádků níže využijete i v létě někde venku!
Předně chci říct, že nejsem žádný ostřílený produktový fotograf, a proto tenhle článek nemá ani ambice být nějakým ultimátním průvodcem. K produktové fotce jsem se dostala tak jako asi hodně lidí tím, že jsem sama vytvořila, nebo dostala něco, co bylo tak povedené, že jsem si to chtěla hezky zvěčnit. Začít s produktovou fotkou nemusí být až tak složité, jak se to možná zprvu zdá - a to je přesně to, co bych vám prostřednictvím tohohle článku chtěla předat 😉 Zároveň se vás pokusím upozornit i na ty záludnosti, kde začíná být produktovka alchymie, a kde je radno už mít nasbírané nějaké ty zkušenosti. Tak jdeme na to!
Co budeme fotit?
COKOLIV! Tohle je na tom to krásné - můžete si zvolit opravdu jakýkoliv předmět. Samozřejmě, že nějaká vyřezávaná truhlička se vám na první dobrou bude asi zdát jako lepší alternativa, než třeba balení prášků.. ale ve finále, každý produkt někdy potřebuje svou fotku a čím hůře uchopitelný předmět máme, tím je to samozřejmě kreativnější výzva 😊 A nenechte se mýlit, fotit se dá i služba - já jsem měla například šanci fotit fyzioterapii. Nicméně tohle už je taková kombinace produktu, reportáže a portrétu.
Vybíráme místo k focení
Tady už bude hodně záležet na tom, co chcete fotit. Malý provizorní ateliér jste schopní si vytvořit prakticky kdekoliv. Můžete fotit na kuchyňské lince se zajímavým vzorem, na podlaze, na koberci, na dřevěném stole, na skleněné desce... záleží jen na vás, co se rozhodnete, že bude vašemu produktu slušet nejvíc.
Moje první, všeobecně platná, rada ale zní, ať už fotíte kdekoliv, UKLIĎTE SI. Jednak ty větší věci, které by vám vadily na pozadí vaší fotografie, ale především ty malé věci, které jsou vašemu oku někdy téměř skryté - tedy prach, smítka, v naší domácnosti se psem hlavně chlupy 😁 Věřte, že takové jedno smítko vám dokáže leckdy pěkně zavařit. V lepším případě strávíte u postprocesu dlouhé minuty navíc retuší, v horším případě bude smítko na takovém místě na fotografii, že retuš bude téměř nemožná. Tedy luxujte, oprašujte, kontrolujte - a to nejen před focením, ale i v jeho průběhu! Prach má totiž tendenci se usazovat pořád. U některých produktů je vidět méně, ale pokud se rozhodnete fotit například elektroniku, tak budou otisky prstů a prach tak trošku vaše noční můra.
Ale jak to celé poskládat?!
Máte svého produktového modela, tušíte, kde byste rádi fotili, ale co dál? Nejprve se zamyslete, pro jaký účel produkt fotíte. Jinak asi budete přemýšlet o fotce, která je určená na e-shop, jinak o fotce na instagram, nebo do vašeho portfolia jako důkaz vaší kreativity. Zatímco na e-shop budete v první řadě potřebovat dokonale nasvícený produkt, bez dalších rušivých prvků, a perfektně ostrý v celé hloubce ostrosti, na instagram či do svého portfolia už si můžete hrát s dekoracemi, úhlem záběru, různým svícením, nebo můžete zvolit malou hloubku ostrosti a část produktu nechat "rozostřený".
Pokud nemáte jasné zadání, tak se vaší kreativitě meze v podstatě nekladou 😊 vyzkoušejte poslední dobou oblíbený flatlay (produkty s doplňky jsou rozmístěny v jedné rovině na jedné ploše, a foceny jsou shora), nebo skládejte produkt a dekorace do několika rovin, kde využijete nízkou hloubku ostrosti a necháte tak produkt mezi dekoracemi vyniknout.
Váš produkt můžete doplnit vším, co se vám k tomu bude tematicky hodit. Pro pár příkladů: k pletené čepici doplňte pletací jehly a klubko příze, k dortu zase ingredience, ze kterých jste ho upekli, k bižuterii třpytky ... no a internet nabízí samozřejmě další spoustu inspirace 😊
A příště se podíváme na to, jak to celé nasvítit, protože světlo je základ.